(K)  A0  A+  A-    
 STRONA GŁÓWNA BIP » Poprzednia strona » Odczyt wiadomości
Menu:
A Urząd Gminy
A Władze
A Statut Gminy
A Projekty uchwał
A Uchwały Rady Gminy
A eSESJA
A Interpelacje
A Imienne wykazy głosowań
A Zamówienia publiczne
A Majątek Gminy
A Nieruchomości
A Ogłoszenia
A Węgiel 2022 -2023
A Budżet i finanse
A Podatki i opłaty
A Zagospodarowanie przestrzenne
A Gospodarka odpadami komunalnymi
A Petycje
A Rolnictwo, leśnictwo
A Ochrona środowiska
A Jednostki organizacyjne
A Jednostki pomocnicze
A Nabór na wolne stanowiska
A Oświadczenia majątkowe
A Ochrona zabytków
A Protokoły pokontrolne
A Oświata na terenie Gminy Skarżysko Kościelne
A Realizaca zadań i plany na przyszłość
A Akcje Wyborcze
A Stypendia szkolne
A Współpraca z organizacjami pozarządowymi
A Dofinansowanie kosztów kształcenia młodocianych
A Rejestr instytucji kultury
A Dokumenty do pobrania
A Informacje niepublikowane
A Udzielanie informacji publicznej na wniosek
A Ochrona danych osobowych
A Karty usług
A Kontakt
A Instrukcja obsługi
A Narodowy Spis Powszechny Ludności i Mieszkań 2021
A Deklaracja dostepności
A Cyberbezpieczeństwo
A Prawo miejscowe
A Jak załatwić sprawę
A Redaktorzy strony
A Statystyka odwiedzin
A Statystyka czytalności
A Wyszukaj urzędnika
A Rejestr zmian
A Mapa serwisu
Wyszukiwarka


»Wyszukiwanie zaawansowane
Archiwalne menu:
A POKL "Baśniowy Świat"
A POKL "Uczymy się i rozwijamy z indywidualizacją"
Ostatnie 5 wiadomości:
A» Imienny wykaz głosowań_Sesja LXI z dnia 26 kwietnia 2024 r.
A» Zarządzenie Nr 55/2024
A» Zarządzenie Nr 54/2024
A» Obwieszczenie Państwowej Komisji Wyborczej
A» Analiza stanu gospodarki odpadami za 2023 rok
  • Jednostki organizacyjne
  • Przedszkole Samorządowe w Skarżysku Kościelnym
  • Programy
  • Program Ekologiczny
  • Program Ekologiczny 'Ratujmy Ziemię'

    Program Ekologiczny

    PROGRAM

    EKOLOGICZNY DLA

    DZIECI W WIEKU

    PRZEDSZKOLNYM

    „RATUJMY
    ZIEMIĘ”


    Opracowany przez:

    mgr Monikę Sławińską
    mgr Anetę Działak

    WSTĘP

    Wszyscy pragniemy zieleni łąk, czystego powietrza, zapachu lasów, świergotu ptaków, słowem odpoczynku na łonie przyrody.
    Jednocześnie jednak, to my – ludzie jesteśmy największymi niszczycielami przyrody. W dobie gwałtownych zmian i szybkiego rozwoju cywilizacji coraz większego znaczenia nabierają pojęcia: ekologia, edukacja ekologiczna, ochrona środowiska.
    Człowiek już od zarania dziejów korzystając z naturalnych bogactw ziemi, wyrządził jej wiele krzywd, które stanowią poważne zagrożenia równowagi biologicznej. Problem ten dotyczy wszystkich mieszkańców naszej ziemi. Z dnia na dzień zatruwamy atmosferę, zanieczyszczamy gleby, wody, a przecież dzięki temu niszczymy samych siebie. Powinniśmy walczyć z tymi procesami, które powodują zachwianie tej równowagi biologicznej. Współczesny człowiek zatem, chcąc zdrowo żyć i cieszyć się pięknem przyrody powinien pogłębiać swoja wiedzę ekologiczną i dbać o środowisko już od najmłodszych lat. Przyroda od wczesnego dzieciństwa jest najbliższa i najbardziej dostępna dziecku, powinna więc stanowić źródło jego przeżyć i wiedzy. Już w wieku przedszkolnym należy ukazywać dzieciom piękno otaczającego świata. Należy uświadamiać, że zasoby przyrody, takie jak: gleba, woda, las stanowią organicznie powiązaną całość, że każdy owad, płaz, gad czy nawet grzyb trujący ma swoją rację bytu w przyrodzie i bez potrzeby nie wolno go niszczyć.
    Edukacja ekologiczna dzieci, już od najmłodszych lat ich życia jest podstawą i warunkiem do racjonalnego postępowania w duchu szacunku do przyrody i jej ochrony tu i teraz, i w przyszłości. Mogą oni stać się pełnowartościowymi partnerami dorosłych. Są bowiem bacznymi obserwatorami tego wszystkiego, co się wokół nich dzieje. Edukacja z zakresu ochrony i kształtowania środowiska człowieka powinna więc stanowić składową część działalności opiekuńczo – rozwojowo – wychowawczo – dydaktycznej nauczyciela i rodziców.


    I. CHARAKTERYSTYKA PROGRAMU I GŁÓWNA ZAŁOŻENIA
    PROGRAMOWE.

    Program „Ratujmy ziemię” jest programem edukacji przedszkolnej. Zawarte w nim treści mogą być realizowane w dowolnej kolejności i modyfikowane przez nauczycieli, którzy zechcą wnieść własne pomysły, np. uwzględniając właściwości własnego środowiska czy możliwości dzieci. W programie nie ma podziału na grupy wiekowe. Należy umożliwić dzieciom, na różnych poziomach, poszerzanie i pogłębianie wiadomości zgodnie ze wzrastającymi możliwościami intelektualno – percepcyjnymi. Dobierać je w taki sposób, aby były ciekawe, pobudzały do myślenia, poszukiwania, a przede wszystkim do działania.
    Jako główne założenia programowe przyjęto:
    - Rozbudzania świadomości ekologicznej.
    - Kształcenie postawy odpowiedzialności za stan środowiska.
    - Poznanie współzależności między człowiekiem, a środowiskiem.
    - Współudział rodziców w edukacji ekologicznej.

    II. CELE OGÓLNE I SZCZEGÓŁOWE KSZTAŁCENIA I WYCHOWANIA.

    1. Cele ogólne edukacji ekologicznej:
    - Rozbudzanie potrzeby kontaktu z przyrodą.
    - Doskonalenie umiejętności obserwacji faktów i zjawisk przyrodniczych.
    - Budowanie i rozwijanie uczuć estetycznych poprzez wyrabianie wrażliwości na
    piękno przyrody.
    - Uświadamianie odpowiedzialności za stan środowiska w najbliższym otoczeniu.
    - Zaznajamianie z podstawowymi zasadami ochrony środowiska i rozumienie
    konieczności ich przestrzegania.
    - Poznanie pojęcia „odpady” , źródła i rodzaje odpadów w środowisku lokalnym.
    - Zachęcanie do podejmowania działań na rzecz przyrody i nagradzanie
    pochwałami takich zachowań.
    Istotnym elementem w realizacji programu ekologicznego będzie proekologiczna współpraca z rodzicami środowiskiem lokalnym, której celem jest kształtowanie świadomości ekologicznej rodziców przez współudział między innymi w :
    - konkursach propagujących ochronę środowiska,
    - akcjach zbiórki surowców wtórnych.

    2. Cele szczegółowe edukacji ekologicznej:

    Dziecko zdobywa podstawowe wiadomości dotyczące:

    - słownictwa o treści przyrodniczo – ekologicznej
    - ekosystemów, faktów i zjawisk w najbliższym środowisku
    - postrzegania zależności między człowiekiem, a środowiskiem
    - zasad ochrony przyrody
    - segregowania i wtórnego wykorzystania niektórych odpadów.

    Dziecko zdobywa podstawowe umiejętności w zakresie:

    - obserwacji środowiska i wnioskowania, porównywania, analizowania na podstawie
    obserwacji, zabaw badawczych
    - kształcenia szacunku do przyrody i jej piękna
    - postrzegania zależności pomiędzy stanem środowiska, a zdrowiem człowieka
    - mądrego korzystania z zasobów natury.
    - dostrzegania nieprawidłowości i reagowania na nie w trosce o przyrodę
    - gromadzenia materiału przyrodniczego w zgodzie z normami ekologicznymi
    - uczestnictwa w działaniach mających na celu ochronę i zapobieganie dewastacji
    środowiska
    - segregowania i wtórnego wykorzystywania niektórych odpadów




    Dziecko kształci postawy i przekonania dotyczące:

    - znaczenia i piękna obiektów, zjawisk w najbliższym środowisku przyrodniczym
    - konieczności czynnej ochrony środowiska naturalnego
    - ekologicznego stylu życia
    - potrzeby segregowania odpadów, wykorzystywania surowców wtórnych

    Tak sformułowane cele stwarzają warunki do kształtowani u dziecka postawy proekologicznej charakteryzującej się szeroką zdolnością percepcji wobec zjawisk przyrodniczych i społecznych oraz poczuciem więzi z przyrodą i ludźmi jako części przyrody.

    III. TREŚCI EKOLOGICZNE STYMULUJĄCE ROZWÓJ DZIECKA.

    BOGACTWO PRZYRODY
    - poznanie i określanie najbliższych przestrzeni przyrodniczych i społecznych
    - świat roślin
    - świat zwierząt
    - wyrażanie swoich spostrzeżeń i uczuć w kontakcie z przyroda w formie werbalnej
    i niewerbalnej (np. plastycznej, ruchowej….)

    ZJAWISKA I PROCESY W PRZYRODZIE
    - obserwacje przyrody w różnych porach roku
    - woda – niezwykła ciecz
    - gleba
    - powietrze
    - cuda matki natury

    OCHRONA ŚRODOWISKA NATURALNEGO
    - największe zagrożenia ekologiczne
    - obszary chronione i ich znaczenie (parki narodowe, rezerwaty, pomniki przyrody)
    - zagospodarowanie odpadów – segregacja i wykorzystanie
    - aktywny udział w akcjach ekologicznych
    - Ziemia – nasza planeta

    IV. FORMY OSIĄGANIA CELÓW
    Aby efektywnie realizować treści programu stosujemy metody aktywizujące oraz następujące ekologiczne techniki pracy:

    PROPOZYCJE METOD:
    - zabawa naśladowcza
    - pedagogika zabawy
    - opowieści ruchowej
    - zajęcia terenowe
    - prace badawczo – rozwojowe
    - obserwacje
    - eksperyment
    - „burza mózgów”
    - gry dydaktyczne
    - elementy dramy
    - inscenizacje

    PROPOZYCJE TECHNIK EKOLOGICZNYCH:
    - ścieżka przyrodnicza – ilustrowana zdjęciami, rysunkami okazów przyrody, roślin
    i zwierząt.
    - ścieżka zdrowia – zabawy w terenie z wykorzystaniem zadań ruchowych.
    - gawędy – swobodne rozmowy na zaplanowane tematy ekologiczne.
    - apele ekologiczne – krótkie zbiórki w określonym miejscu w celu
    poinformowania o wyjątkowym wydarzeniu związanym z ochroną środowiska.
    - zabawy tropiące – w różnych ekosystemach z wykorzystaniem znaków i symboli
    - meetingi ekologiczne – jako formy spotkań i dyskusji z osobami związanymi
    z przyrodą.

    Sprawna i efektywna realizacja programu wymaga stosowania przez nauczyciela odpowiednich, urozmaiconych form prowadzenia zajęć (indywidualnej, grupowej i zbiorowej) z uwzględnieniem predyspozycji indywidualnych dzieci.

    V. EWALUACJA PROGRAMU.
    Celem ewaluacji programu „Ratujmy ziemię” jest pozyskanie informacji o poziomie wiedzy i umiejętności dzieci w zakresie edukacji ekologicznej. Istotne jest też czy proponowane metody i techniki aktywności są skuteczne.
    Należy przede wszystkim skupić się na ocenie trzech aspektów:
    - poziom wiedzy i umiejętności
    - aktywna postawa wobec ochrony przyrody
    - postrzegania koncepcji programu przez rodziców

















    Data wprowadzenia: 2007-10-25 1742
    Data upublicznienia: 2007-10-25
    Art. czytany: 4978 razy

    Drukowanie dokumentuWiadomość wprowadził: Aneta Działak
    » Pokaż rejestr zmian dla danej wiadomości
    Biuletyn Informacji Publicznej

    Urząd Gminy
    Skarżysko Kościelne


    Godziny otwarcia:

    Poniedziałek
    8:00 - 16:00
    Wtorek - Piątek
    7:30 - 15:30




    Liczba ludności na dzień 31.12.2023


    Grzybowa Góra - 898

    Kierz Niedźwiedzi - 717

    Lipowe Pole Plebańskie - 405

    Lipowe Pole Skarbowe - 250

    Majków - 893

    Michałów - 235

    Skarżysko Kościelne - 2186

    Świerczek - 248



    Dyżur Dzielnicowego


    Godziny:

    Czwartek
    14:00 - 15:00



    UWAGA ZMIANA KONT BANKOWYCH !!!


    Nowe numery kont
    bankowych:



    Konto: 50 8523 0004 0006 0206 2000 0001

    - subwencje, dotacje, dofinansowania,
    - udziały w podatku dochodowym od osób fizycznych,
    - dochody z Urzędów Skarbowych,
    - 20 % dochodów funduszu alimentacyjnego z innych gmin,


    Konto 92 8523 0004 0006 0206 2000 0021:


    PODATKI I OPŁATY:
    - podatek: rolny, leśny, od nieruchomości, od środków transportowych, od posiadania psów
    - zobowiązanie pieniężne,
    - opłata: skarbowa, eksploatacyjna, targowa, za wieczyste użytkowanie,
    - dzierżawy,
    - najmy,
    - zajęcie pasa drogowego,
    - udostępnienie danych osobowych,
    - zezwolenia na sprzedaż alkoholu.



    Konto 48 8523 0004 0006 0206 2000 0037:


    - opłata za gospodarowanie odpadami komunalnymi


    Konto 93 8523 0004 0006 0206 2000 0003:


    - wadia i kaucje

    Bank Spółdzielczy w Wąchocku




    SKRZYNKA PODAWCZA

    /6t1g1d1mtk/



    DZIENNIK USTAW


    MONITOR POLSKI
    Urząd Gminy Skarżysko Kościelne
    ul. Kościelna 2a
    26-115 Skarżysko Kościelne