ZARZADZENIE NR 49/2013 2013-07-04 1422 Art. czytany: 3289 razy z dnia 25 czerwca 2013 r. w sprawie: procedur zarządzania ryzykiem Na podstawie art. 68 ust. 2 pkt 7 i art. 69 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. nr 157, poz. 1240 ze zm.) ustala się następujące zasady zarządzania ryzykiem w Gminie Skarżysko Kościelne: § 1. IDENTYFIKACJA RYZYKA 1. Określenie celów i zadań na dany rok kalendarzowy następuje poprzez opracowanie planu celów i zadań dla jednostek organizacyjnych Gminy Skarżysko Kościelne oraz zatwierdzenie tego dokumentu przez Wójta Gminy Skarżysko Kościelne w formie zarządzenia. 2. W terminie 1 miesiąca od zatwierdzenia rocznego programu, o którym mowa w ust. 1, pracownicy wskazani w programie jako osoby odpowiedzialne za poszczególne zadania, lub w przypadku braku imiennego określenia – Kierownicy jednostek i komórek organizacyjnych Urzędu Gminy przedstawiają Wójtowi Gminy Skarżysko Kościelne propozycje identyfikacji ryzyka tj. wskazania potencjalnych zdarzeń niepożądanych, których wystąpienie mogłoby spowodować brak realizacji celów i zadań na dany rok, utratę (zmniejszenie) zasobów, bądź zatrzymanie działalności jednostek. 3. W terminie 14 dni od otrzymania dokumentów, o których mowa w ust. 2 Wójt Gminy Skarżysko Kościelne powołuje odrębnym zarządzeniem zespół ds. zarządzania ryzykiem, którego zadaniem jest opracowanie „rejestru/arkusza ryzyka” na dany rok kalendarzowy w tym wskazanie ryzyk odnoszących się do poszczególnych zadań oraz zagrożenia ciągłości działalności jednostki. Wzór „rejestru/arkusza ryzyka” stanowi załącznik do niniejszego zarządzenia. 4. Zidentyfikowane ryzyka wprowadza się do arkusza ryzyka. § 2. ANALIZA RYZYKA 1. Zespół ds. zarządzania ryzykiem dokonuje analizy ryzyka w odniesieniu do ryzyk zidentyfikowanych według zasad wskazanych powyżej. 2. Dokonując analizy zespół ds. zarządzania ryzykiem określa prawdopodobieństwo ziszczenia się w danym roku poszczególnych ryzyk, oraz potencjalne skutki związane z ich wystąpieniem. 3. Zarówno prawdopodobieństwo jaki i skutek oceniane są w skali pięciostopniowej (1-5). 4. Należy ocenić trzy rodzaje skutków zidentyfikowanych ryzyk: finansowe (wartość uszczerbku majątkowego), reputacji (niekorzystne informacje w mediach), operacyjne (zakłócenia w działalności lub niewykonanie planu). 5. Istotność ryzyka określa się w skali 1-25 w sposób następujący: I = P x (SF +SR +SO)/3 gdzie: I – istotność P – prawdopodobieństwo SF – skutek finansowy SR – skutek reputacji SO – skutek operacyjny. 6. Za ryzyka niebezpieczne (ryzyka o nieakceptowalnie wysokim poziomie) uznaje się, te które uzyskały co najmniej 15 pkt. w skali istotności. 7. Za ryzyka istotne (wymagające reakcji) uznaje się te które uzyskały co najmniej 4 pkt w skali istotności. 8. Analizując skutek oraz prawdopodobieństwo oraz przypisując wartości punktowe, bierze się pod uwagę w szczególności: - stopień skomplikowania zadania, - liczbę osób uczestniczących w jego realizacji, - wartość środków finansowych przeznaczonych na zadanie, - obowiązujące w jednostce procedury regulujące wykonanie zadania, -wyniki kontroli zewnętrznych i wewnętrznych, w tym prowadzonych w jednostkach podobnych, - inne wytyczne wynikające z dokumentu „Zarządzanie ryzykiem w sektorze publicznym”, - wyniki monitoringu i samooceny kontroli zarządczej z lat ubiegłych. 8. Wyniki analizy ryzyka wpisywane są do „rejestru/arkusza ryzyka”. § 3. REAKCJA NA RYZYKO 1. W odniesieniu do ryzyk niebezpiecznych i istotnych, w rozumieniu § 2 ust. 5 i 6 niniejszego zarządzenia, a więc powodujących największe zagrożenie dla jednostki, zespół ds. zarządzania ryzykiem, określa propozycję reakcji na ryzyko, mając na uwadze, że najbardziej pożądanym rodzajem reakcji jest działanie. 2. Reakcją na ryzyko, o której mowa w ust. 1 może być w szczególności: - monitorowanie ryzyka tolerowanego, - przeniesienie ryzyka na inny podmiot (ubezpieczenie, odpowiednia redakcja umów np. kary umowne dla wykonawców), - wycofanie – rezygnacja z realizacji zadania (niedopuszczalna w przypadku zadań wynikających z przepisów powszechnie obowiązujących, Regulaminu, Statutu), - działanie (wprowadzenie nowej procedury lub dobrej praktyki, objęcie szczególnym nadzorem, wzmocnienie kadrowe, zabezpieczenie dodatkowych środków finansowych lub źródła finansowania, przygotowanie harmonogramu realizacji zadania). 3. Reakcję na ryzyko zostaje do „rejestru/arkusza ryzyka” § 4. ZATWIERDZENIE I ARKUSZA RYZYKA 1. W terminie do 31 marca każdego roku, Wójt Gminy Skarżysko Kościelne zatwierdza przedstawiony mu przez zespół ds. zarządzania ryzykiem „rejestr/arkusz ryzyka”. 2. Rejestr/arkusz ryzyka może być sporządzany z użyciem programu komputerowego. § 5. BIEŻĄCE DZIAŁANIA ZWIĄZANE Z RYZYKIEM 1. Pracownicy Urzędu Gminy i jednostek podległych wskazani w „rejestrze/arkuszu ryzyka” jako „właściciele ryzyka” zobowiązani są do: - bieżącego monitorowania zidentyfikowanych ryzyk oraz przedstawienia wniosków z monitoringu Wójtowi Gminy Skarżysko Kościelne, - wykonania zaplanowanej reakcji na ryzyko. 2. W przypadku, gdy właściciele ryzyka w trakcie roku wskażą, że istnieje zagrożenie zwiększenia istotności poszczególnych ryzyk (prawdopodobieństwa ich wystąpienia lub niekorzystnych skutków) lub wystąpienie ryzyk dotychczas niezidentyfikowanych Wójt Gminy Skarżysko Kościelne nakazuje dokonanie ponownej identyfikacji, analizy i reakcji w odniesieniu do danego zadania lub zapewnienia ciągłości działalności. § 6. PRZEPISY KOŃCOWE 1. Wykonanie zarządzenia powierza się wszystkim pracownikom Urzędu Gminy Skarżysko Kościelne i jednostek podległych . 2. Pracownicy zatrudnieni w ww. jednostkach pisemnie potwierdzają fakt zapoznania się z niniejszym zarządzeniem. 3. Niniejsze zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania i ma zastosowanie do opracowania arkusza ryzyka na rok 2014. |