Zarządzenie Nr 104/11

2011-12-29 1211
Art. czytany: 4346 razy

z dnia 14 grudnia 2011r.

w sprawie wprowadzenia instrukcji sporządzania skonsolidowanego bilansu Gminy Skarżysko Kościelne


Na podstawie art. 33 ust. 3 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.), w związku z rozdziałem 6 ustawy o rachunkowości z dnia 29 września 1994r. (Dz. U. z 2009r. Nr 152 poz. 1223 z późn. zm.) oraz art.41 ust.1 ustawy o finansach publicznych z dnia 27 sierpnia 2009 r. (Dz. U. z 2009 r. Nr 157 poz. 1240 z późn. zm.) oraz § 21, § 22 , § 23, § 25 ust. 3 i § 26 ust. 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 5 lipca 2010r. w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego, jednostek budżetowych, samorządowych zakładów budżetowych, państwowych funduszy celowych oraz państwowych jednostek budżetowych mających siedzibę poza granicami Rzeczpospolitej Polskiej (Dz. U. Z 2010r. Nr 128 poz.861 z późn. zm.)


Zarządzam, co następuje:

§ 1.

Wprowadzam instrukcję sporządzania skonsolidowanego bilansu Gminy Skarżysko Kościelne, stanowiącą załącznik Nr 1 do niniejszego zarządzenia.

§ 2.

Traci moc Zarządzenie nr 21/2008 Wójta Gminy Skarżysko Kościelne z dnia 24 czerwca 2008 roku w sprawie wprowadzenia instrukcji sporządzania skonsolidowanego bilansu Gminy Skarżysko Kościelne oraz Zarządzenie nr 82/2009 Wójta Gminy Skarżysko Kościelne z 31 grudnia 2009 w sprawie zmian Zarządzenia nr 21/2008 Wójta Gminy Skarżysko Kościelne z dnia 24 czerwca 2008 roku w sprawie wprowadzenia instrukcji sporządzania skonsolidowanego bilansu Gminy Skarżysko Kościelne.

§ 3.

Wykonanie zarządzenia powierzam Skarbnikowi Gminy.

§ 4.

Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podjęcia i ma zastosowanie do bilansu skonsolidowanego za 2011 rok.

Załącznik Nr 1
do Zarządzenia Nr 104/2011
Wójta Gminy Skarżysko Kościelne
z dnia 14 grudnia 2011 r.

INSTRUKCJA
SPORZĄDZANIA SKONSOLIDOWANEGO BILANSU
GMINY SKARŻYSKO KOŚCIELNE

§ 1.

Ilekroć w instrukcji jest mowa o:
1) przepisach o rachunkowości - rozumie się przez to ustawę z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości ( Dz.U. z 2009 r. Nr 152, poz. 1223 z późn. zm.),
2) rozporządzeniu MF - rozumie się przez to rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 5 lipca 2010r. w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego, jednostek budżetowych, samorządowych zakładów budżetowych, państwowych funduszy celowych oraz państwowych jednostek budżetowych mających siedzibę poza granicami Rzeczpospolitej Polskiej (Dz. U. Z 2010r. Nr 128 poz.861 z późn. zm.)

§ 2.
Gmina jako jednostka samorządu terytorialnego jest jednostką dominującą, która sporządza skonsolidowany bilans na podstawie obowiązujących przepisów prawa.
§ 3.
1. Konsolidacji podlegają bilanse sporządzone na dzień kończący rok obrotowy, tj. na dzień 31 grudnia każdego roku.
2. Za dzień otrzymania ostatniego sprawozdania podlegającego konsolidacji przyjmuje się datę otrzymania przez Urząd Gminy ostatniego zatwierdzonego sprawozdania finansowego podlegającego konsolidacji.
3. W terminie do dnia 30 czerwca roku następnego, sporządzany jest w złotych i groszach skonsolidowany bilans Gminy Skarżysko Kościelne
4. Skonsolidowany bilans Gminy Skarżysko Kościelne w formie pisemnej i w formie dokumentu elektronicznego przekazywany jest do Regionalnej Izby Obrachunkowej, kopia przechowywana jest w Urzędzie Gminy.
§ 4.
1. Przez bilans jednostki dominującej rozumie się łączny bilans, który obejmuje dane finansowe z bilansu z wykonania budżetu oraz dane finansowe z łącznych bilansów jednostek budżetowych.
2. Konsolidacją zostaje objęty bilans jednostki dominującej i bilanse następujących jednostek podporządkowanych:
1) samodzielnych publicznych zakładów opieki zdrowotnej;
2) instytucji kultury;
3) spółki, w których Gmina Skarżysko Kościelne posiada co najmniej 51% udziałów.

3. Konsolidacją nie obejmuje się jednostki podporządkowanej, która:
1) rozpoczęła działalność w drugiej połowie roku obrotowego, będącego rokiem obrotowym jednostki dominującej i łączy swoje księgi rachunkowe i sprawozdanie finansowe za ten okres z księgami rachunkowymi i sprawozdaniem finansowym za rok następny;
2) zakończyła działalność w trakcie roku obejmowanego konsolidacją.
§ 5.
1.Jednostki budżetowe łącznie z bilansami jednostkowymi sporządzają informację dodatkową o wzajemnych zobowiązaniach i należnościach pomiędzy jednostkami objętymi konsolidacją, zgodnie z załącznikiem nr 3 do niniejszej instrukcji.
2. Jednostki, o których mowa w § 4 ust. 2 składają Skarbnikowi Gminy
1) sprawozdanie finansowe sporządzone zgodnie z przepisami o rachunkowości w terminie nie później niż 14 dni od zatwierdzenia sprawozdania finansowego,
2) informację dodatkową o wzajemnych zobowiązaniach i należnościach pomiędzy jednostkami objętymi konsolidacją, zgodnie z załącznikiem nr 3 do niniejszej instrukcji.

§ 6.
1. Bilanse jednostek, o których mowa w § 4 ust. 2 zostaną skonsolidowane metodą pełną, o której mowa w art. 60 przepisów o rachunkowości, polegającą na sumowaniu w pełnej wartości, poszczególnych pozycji bilansów jednostki dominującej i jednostek podporządkowanych i dokonaniu wyłączeń i korekt konsolidacyjnych.
2.Wyłączeniom i korektom podlegają dane zawarte w bilansach:
1) spółek jednoosobowych ze 100% kapitałem gminy
a/ w całości nabyte udziały,
b/ odpowiadający udziałom fundusz
- wykazane w bilansie jednostki dominującej;
2) spółek, w których udział gminy w kapitale wynosi 51 – 99% wyłączeniu i korekcie podlegają:
a/ w całości nabyte udziały,
b/ fundusz w całości (100 %), przy czym w pasywach bilansu skonsolidowanego tworzy się kapitał udziałowców mniejszościowych – odpowiadający procentowemu udziałowi kapitału nie będącego własnością gminy,
c/ zysk (strata) poprzez odniesienie zysku (straty) na kapitał mniejszości w wysokości procentowego udziału kapitałów nie należących do gminy,
d/ korekcie podlegają wypłacone gminie dywidendy poprzez:
- zwiększenie po stronie pasywów bilansu jednostki dominującej o przypadającą na
gminę kwotę zysku (dywidendy) w pozycji „wynik finansowy lat ubiegłych”,
- zmniejszenie o w/w wartość po stronie pasywów bilansu jednostki dominującej
pozycji „wynik finansowy roku bieżącego”,
3) wyłączeniu podlegają w pełnej wysokości wzajemne należności i zobowiązania oraz inne rozrachunki o podobnym charakterze wszystkich jednostek zależnych objętych konsolidacją.
3.Nie dokonuje się wyłączeń wzajemnych należności i zobowiązań jeżeli ich wysokość jest nieistotna. Dla celów sporządzania bilansu skonsolidowanego Gminy Skarżysko Kościelne uznaje się, że należności i zobowiązania są nieistotne, jeżeli ich poziom nie przekracza kwoty 0,5 % sumy bilansowej grupy kapitałowej przed wyłączeniami.
§ 7
Metoda konsolidacji proporcjonalnej służy konsolidacji bilansów jednostek współzależnych nie będących spółkami (np. związków komunalnych) – polega na sumowaniu poszczególnych pozycji bilansu jednostki dominującej (w pełnej wartości) z częścią wartości poszczególnych pozycji bilansu jednostki współzależnej – proporcjonalnie do posiadanych przez gminę udziałów oraz dokonaniu wyłączeń:
1) pełnej kwoty udziałów – zmniejszenie po stronie aktywów (wartość udziałów) i po stronie pasywów (odpowiadający wartości udziałów fundusz),
2) wzajemnych należności i zobowiązań z zastrzeżeniem § 6 ust. 3,
3) dywidendy wypłacone przez jednostkę współzależną na rzecz jednostki dominującej.
§ 8
1. Jednostkami współzależnymi gminy (jednostki dominującej) uznaje się spółki handlowe, w których gmina posiada udział w kapitale w wysokości nie mniejszej niż 20% i nie więcej niż 50% (spółki współkontrolowane). Udziały w jednostkach współzależnych wykazuje się w bilansie skonsolidowanym gminy metodą praw własności. W metodzie tej wykazuje się wartość udziałów w cenach nabycia skorygowanych o różnicę między ceną nabycia udziałów a wartością udziałów mierzoną wartością aktywów netto skorygowanych o wartość wypłaconych dywidend za rok poprzedni.
1) Wyłączeniu w tej metodzie podlegają:
- udziały i akcje należące do gminy w całości – po stronie aktywów,
- odpowiadający w/w udziałom i akcjom fundusz – po stronie pasywów,
2)w miejsce wyłączonych udziałów wprowadza się:
- skorygowaną o wypłacone dywidendy wartość aktywów netto – odpowiadającą procentowemu udziałowi gminy w kapitale własnym – po stronie aktywów,
- odpowiadający w/w skorygowanym aktywom fundusz – po stronie pasywów jednostki.
§ 9
Jeżeli udział gminy w kapitale spółki nie przekracza 20 % to udziały i akcje stanowią trwały majątek finansowy nie podlegający zasadom konsolidacji – w bilansie skonsolidowanym wykazywany jest w wartości nominalnej ujętej w bilansie jednostki dominującej
§ 10
Etapy sporządzania skonsolidowanego bilansu Gminy Skarżysko Kościelne.
1) sporządzenie w złotych i groszach bilansu jednostki dominującej bilansu obejmującego dane finansowe z bilansu z wykonania budżetu Gminy Skarżysko Kościelne, z łącznych bilansów jednostek budżetowych oraz dokonanie wyłączeń wzajemnych należności i zobowiązań oraz innych rozrachunków o podobnym charakterze.
2) sporządzenie w złotych i groszach skonsolidowanego bilansu, uwzględniającego niezbędne wyłączenia i korekty konsolidacyjne, obejmującego:
a) bilans jednostki dominującej powstały w efekcie etapu pierwszego,
b) dane finansowe podległych Gminie samodzielnych publicznych zakładów opieki zdrowotnej, instytucji kultury, spółek zależnych.

§ 11.
Skonsolidowany bilans jednostki samorządu terytorialnego sporządzany jest w układzie obowiązującego załącznika do rozporządzenia MF.
1. Skonsolidowany bilans podpisuje Wójt Gminy i Skarbnik Gminy.
2. W przypadku konieczności rozszerzenia dokumentacji konsolidacyjnej o nowy dokument, jego treść i formę akceptuje Skarbnik.
3. Szczegółową dokumentację dotyczącą sporządzania skonsolidowanego bilansu przedstawiają niżej wymienione załączniki:
Załącznik nr 1 - Arkusz konsolidacyjny - bilans jednostki dominującej.
Załącznik nr 2 - Arkusz konsolidacyjny (roboczy) bilansu jednostki dominującej z bilansami jednostek zależnych,
Załącznik nr 3 – Wykaz dotyczący wzajemnych należności i zobowiązań pomiędzy jednostkami objętymi konsolidacją.